Yaz ayının bir başka güzelliği de evlenmelerin çoğalması, sevenlerin kavuşması ve yeni yuvaların kurulmasıdır.
Allah, evlenenlere mutluluklar, evlenmek üzere olanlara tamamına erdirme, sevenlere kavuşma ve bekârlara da hayırlı kısmetler nasıp etsin.
Kuaför, gelinlik, damatlık, çeyiz, düğün salonu, takılar, davetiyeler... önem verildiği gibi nikaha da önem verilip titizlik gösterilse daha güzel olur.
İşin yasal boyutu ve veraset hukukunu gerektiren bir durum olmakla beraber, nikâhta asıl olan karşı iki cinsin bir birinden yararlanması veya temasının bu akit ile helal olması durumudur.
Cumhuriyetin kurulması ile nikâh akdinin yasal hale getirilmesi bazı olumlu (veraset) durumlar olsada, nikâh kıymanın bir makama verilmesi, işin helal ve haram boyutuna bakılmaması sıkıntının merkezi olmuş, iki başlı bir durum söz konusu olmuştur.
Muhafazakâr olduğunu söyleyen, bu söylemlerle iktidar olan hükümetin buna çözüm bulmaması işin üzücü ve düşündürücü boyutudur.
Nikâh; dini veya din-dışı olmadığı gibi, kimin kıydığı da önemli değil.
Önemli olan nikahın islama göre geçerli olup olmadığıdır.
İslam âlimleri bu konuda ciltler dolusu kitaplar yazmış ve önemini ortaya koymuşlardır.
İlk nikah cennete Hz. Adem(as) ile Havva arasında kıyılmıştır.
NİKAH: Sözlükte; Cinsel yaklaşma demektir. Ragıp el esbehanı ise; kök manası akit anlamına gelir sonradan cinsel yaklaşma manasında kullanılmıştır.(kay. isl. fık. c. yıldırım. 2/425)
Yine; Cinsel temas ve bir şeyin bir şeye eklenmesi manasıdır(dib2)
NİKAH TERİM olarak; cinsi yaklaşmayı mübah kılmak için bir kadını şeri ölçüler dahilinde eş edinmektir.(k.i.f. c. yıl 2/425)
ŞAFİİ MEZHEBİ; İnkah ve tezviç veya bu manaya gelen kelimeler ile cima (cinsi ilişki) helal olmasıdır (muğni)
Evlilik; Belli şeri şartlara uygun biçimde kurulan ve dünyada başlayıp(boşanma olmadığı takdirde cennete gidilirse Yasin 56) ahirette devam edecek bir birlikteliktir.
Evlenme: Karı-koca arasında birlikte yaşamaya ve karşılıklı yardımlaşmaya imkan veren ve taraflara karşılıklı hak ve ödevler yükleyen bir sözleşmedir. (dib2)
Yeni bir yuva kurup çekirdek bir aileyi teşkil edecek olan karşı cinsten iki kişinin bu birlikteliği sağlayacak olan nikah konusu çok önemlidir.
(Muhammed b. İdrîs eş-Şâfiî' hariç), şafii mezhebinin imamlarından imami Nevevi NİKAH i bir ibadet olarak kabul etmiştir.
Bir nikahın nasıl sahih (geçerli) olacağını en detaylı biçimde Fıkıh kitaplarında Namaz, Oruç, Hac v.b ibadetler gibi Nikah'da müstakil olarak yazılmıştır.
Medeni kanunumuz evlenmeyi düzenleyen 141 ve 142 maddeleri:
141: Evlenme töreni evlendirme dairesinde evlendirme memurunun ve ayrıt etme gücüne sahip iki tanığın önünde açık olarak yapılır...
Oysa "İslam hukukunun, gerek evlenme engelinin, gerek tarafların ehliyetine ve irade beyanına, gerekse evliliğin aleniyetine yönelik olarak aradığı şartların gerçekleştiği her türlü evlilikler bir kişi veya kurumun marifetiyle olmaksızın sadece tarafların karşılıklı iradeleriyle yapılmış olur."(dib2 cilt).
Ayrıt edebilen iki tanığa gelince; tanıkların dürüst, güvenilir, akıl, baliğ, erkekse iki veya her erkeğe mukabil iki kadın şahit(tanık) hükmü olmadığıdır.
Yine nikah akdinde; şartları uygun olan zevc ve zevcete aralarında belli kurallara uygun yapılması gerekir.
Bu da evliliği belirleyici kişiler (yasa ona yetki vermiş olsada) değil evlenecek kişilerin uygun beyanlarıdır.
142- Evlendirme memuru evleneceklerden her birine birbirleriyle evlenip evlenmek istemedikleri sorar. Evlenme tarafların olumlu sözlü cevaplarını verdikleri anda oluşur. Memur evlenmenin tarafların karşılıklı rızası ile kanuna uygun olarak yapılmış olduğunu açıklar.
Burada çok önemli bir detay gözden kaçmaktadır. Memurun sözleri yerine evlenenlerin, icap ve kabul sözleridir.
Nikahın farzları olarak saydığı akit siğası bazi esasları vardır.
Siğa(İcap ve kabul) Zevc, Zevce, veli(akdi yapanların velileri veya vekilleri) üzerine akit yapılan konu, karı-kocanın evliliğidir. (isl. fık. ansik.)
Hanefi mezhebinde rükün, diğer mezhepler de şart olan bu siğanın, Zevc(erkek)ve Zevce(bayan) veya onların veli veya vekilleri arasında belli kurallara uygun biçimde icap ve kabul ile olmalıdır.
Yasa bu görevi memura vermiş, evlenecek kişilere de sadece olumlu beyan bırakmıştır.
Mezheplerin akitteki görüşleri;
Maliki mezhebine göre Mehrin belirtilmesi, Şafii ve Hambeli mezhebinde ise inkah ve tezviç veya bu manaya gelen sözlerden birisini, ayrıca şahitlerin(Şafii mez) adil ve erkek olması, bakire kızın veli ül mucbir ve ya vekilinin olması ayrıca farzdır.
Kanun koyucu nikah kıyma şartlarını sayarken, haram olan süt kardeşlerin evlilikleri yasak kapsamına almamıştır.
Şafii, Hambeli mezheplerinde nikahın sahih olması için gereken akit sözlerinin şartları ve Hanifi mezhebinin Siğanın beş şartı olduğu ve bunlarında yerine gelmediği görülür.
Belki resmi nikahla yasal olarak evlilik gerçekleşir.
Yasanın uygun gördügü dinen helal olacağı manasına gelmez.
Örnek mi?
İçki, kumar, faiz, genel evler... kanuna uygun olarak iş yapabilirler ancak dinen caiz olduğu düşünülemez ve de helal olamaz.
Nikah akdinin şüphelere meydan vermeyecek biçimde olmalıdır.
Fıkhı bilen birisinden bilgi ve de destek alınmalıdır.
Ömür boyu sürecek ilişkinin, helal ve haram kavramına çok dikkat edilmelidir.
Oldu bitti ye getirilmemeli, farz, sünnet, mustahab ve adaplarına dikkat edilmelidir.