?>

Ramazan sohbeti (11)

Sabahattin Hamidi

9 ay önce

Rahmetten kovulmuş şeytanın şerrinden,bütün mahlukatı yaratan yüce Allah'a sığınırız.
Bu sohbetimizde sünnet olan oruçlardan söz etmeye çalışacağız inş.
Tatavvu (Nafile) Oruç
Bu, sünnet olan oruçtur. Tatavvu, farz olmayan ibadetleri yapmak suretiyle Allah'a yaklaşmak için yapılan ibadettir. Hiç şüphe yok ki oruç, ibadetlerin en üstünlerinden biridir.
Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
Kim Allah için bir gün oruç tutarsa, Allah onun yüzünü yetmiş yıl ateşten uzaklaştırır.
Nafile orucun teşri kılınmasının hikmeti, insanı Allah'a daha çok yaklaştırmasıdır. Zaten insanı Allah'a yaklaştırmayan hiçbir ibadet yoktur. Bu nedenle bir hadis-i kudside şöyle bu buyurmuştur.'Kul, nafile namaz­larla bana yaklaşmaya devam eder. Öyle ki ben onu severim'.
Şüphe yok ki Allah'ın bir kulunu sevmesi ve kulun rabbine yakın ol­ması, o kulu ma’siyetten uzaklaştırıp taate sevk eder, iyiliğe koşmasını sağlar.
 
Sünnet (tatavvu, nafile) olan oruçları kısaca şöyle zikredebiliriz:
1. Arefe gününün orucu
Bu, Zilhicce ayının dokuzuncu gününde tutulan oruçtur. Bu oruç, hacda olmayan kimseler için sünnettir.
Arefe günü tutulan oruç hakkında Hz. Peygamber şöyle bu­yurmuştur:
(Arefe günü oruç tutmaya gelince) Allah bununla önceki senenin ve sonraki senenin günahlarını örter.
Arefe günü, günlerin en üstünüdür. Hz. Peygamber şöyle bu­yurmuştur:
Hiçbir gün yoktur ki Allah, Arefe gününden daha fazla o günde kul­larını ateşten âzad etsin.
Hac'da olan kimsenin Arefe günü oruç tutması sünnet değildir. Onun için sünnet olan, Peygamber'e uyarak o günü oruçsuz geçirmesidir.
2. Aşure ve Tasua günlerinin orucu.
Aşure, Muharrem ayının onuncu günüdür. Tasua günü ise Muharrem ayının dokuzuncu günüdür. Bu iki günde oruç tutmanın müstehab olduğunun delili, İbn Abbas'ın rivayet ettiği şu hadîstir: 'Hz. Peygamber, Aşure günü oruç tuttu ve tutulmasını emretti'.
Aşure günü oruç tutmak hakkında Hz. Peygamber şöyle bu­yurmuştur:
(Aşure günündeki oruca gelince) Allah bununla önceki senenin gü­nahlarını örter.
Eğer gelecek seneye kalırsam (Muharrem ayının) dokuzuncu gü­nünde muhakkak oruç tutacağım.
Fakat Hz. Peygamber, o güne yetişemeden vefat etmiştir. Tasua günü ile Aşure gününde oruç tutmanın sebebi, ayın tespitinde yanlışlık olma ihtimalidir. İhtiyaten bu günde oruç tutmak daha iyi olur. Ayrıca bunda Yahudilere muhalefet etmek de söz konusudur. Çünkü onlar sadece Muharrem'in onuncu günü oruç tutuyorlardı. Eğer onuncu günle beraber dokuzuncu günde de oruç tutulmamışsa, on birinci günü oruç tutmak müstehabdır.
3- Pazartesi ve Perşembe günlerinde oruç tutmak.
Bunun delili, Hz. Aişe'nin rivayet ettiği şu hadîstir: 'Hz. Peygamber, Pazartesi ve Perşembe orucunu taharri ederdi (arardı).
Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
Ameller, Pazartesi ve Perşembe günleri (Allah'a) arz edilir. Bu yüzden amelimin oruçlu olduğum halde arz edilmesini severim.
4. Her ayda üç gün oruç tutmak.
Her ayın on üç,on dört ve on beşinci günlerinde oruç tutmak, ayın diğer günlerinde tutmaktan efdaldir. Bunlara 'beyaz günler' denir. Bunun sebebi, bu günlerin ayın ışığıyla daha beyaz olmasıdır. Bu günlerde oruç tutmanın müstehab olduğunun delili, Ebu Hüreyre'nin rivayet ettiği şu hadîstir:
Ebu Hüreyre ra şöyle demiştir: 'Dostum (Hz. Peygamber), bana üç şey tavsiye etti: Her aydan üç gün oruç tutmak, iki rekât kuşluk namazı kılmak, vitir namazını kılıp uyumak
Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
Her aydan üç gün oruç tutmak, bir de Ramazan orucunu tutmak, bütün sene oruç tutmak gibidir.
Ey Ebu Zer! Ayın üç gününde oruç tutmak istediğinde on üç, on dört
ve on beşinci günlerinde tut!
Katâde b. Milhan, babasından şöyle rivayet etmiştir: Hz. Peygamber bize (her ayın) on üç, on dört ve on beşinci günlerini oruçlu geçirmemizi emretti ve 'Bu günlerin orucu sene orucu gibidir' buyurdu.
Ancak Zilhicce'nin on üçüncü günü bundan istisna edilmiştir. Çünkü o gün, teşrik günlerindendir ve ileride geleceği gibi o günde oruç tutmak haramdır.
5. Şevval ayında altı gün oruç tutmak.
Bu altı günü, peş peşe oruçlu geçirmek en güzelidir. Fakat şart değildir. Bunu ayrı ayrı günlerde tutmak da Sünnet'in yerine gelmesi için yeterlidir.
Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur;
Kim Ramazan orucunu tutar, sonra Şevval'den altı gün daha oruç tutup onun ardından gönderirse, bu bütün sene oruç tutmak gibidir.
Sünnet Olan Orucu Yanda Bırakmak
Nafile oruç tutan kişi, orucunu istediği an bozabilir ve kaza etmesi de gerekmez. Fakat böyle yapması mekruhtur.
Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
Nafile oruç tutan kişi nefsinin emiridir; isterse oruca devam eder, is­terse iftar eder.
Farz olan orucun kazasına başlayan kişinin, onu kesmesi haramdır. Çünkü bir farza başlama, onu tamamlamayı vacip kılar.
  Mevlam selamet ve sağlık içerisinde bitirmeyi nasip etsin. Günahlarından arınmış, tertemiz bir şekilde Ramazanı Şerifi bitirmeyi cümle islam ümmetine nasip etsin.Katında makbul buyursun.AMİN
 
YAZARIN DİĞER YAZILARI