Ramazan; rahmetiyle, bereketiyle, af ve mağfiretiyle hoş gelmiştir. İnşallah hayırlara vesile olur
Bediuzzaman:
"İşte Ramazan-ı Şerif âdeta bir âhiret ticareti için gayet kârlı bir meşher, bir pazardır. Ve uhrevî hâsılat için, gayet münbit bir zemindir.
Ve neşvünema-i a'mal için, bahardaki mâh-ı Nisandır.
Saltanat-ı rububiyet-i İlahiyeye karşı ubudiyet-i beşeriyenin resm-i geçit yapmasına en parlak, kudsî bir bayram hükmündedir." (Mektubat)
Ebû Hüreyre’den (r.a.) rivayet edildiğine göre Resûlullah şöyle buyurdu:
“Kim Ramazan’ın faziletine inanarak ve sevabını Allah’tan bekleyerek teravih namazını kılarsa, geçmiş günahları bağışlanır.” (1)
"Terviha" nefsi rahatlatmak manasına gelir.
Çoğulu ise "Teravih"tir.
Her dört rekât sonunda bir miktar oturup istirahat edildiği için "Terviha" denilmiştir.
Ramazana ayı boyunca yatsı namazından sonra kılınması mezheplerin ittifakı ile sünnet bir ibadettir. Camide ve cemaatle kılınması da sünnettir.
Abdurrahman b. Avf'ın naklettiği bir hadiste Hz. Muhammed (s.a.s):
"Şüphesiz Allah Ramazan orucunu farz kıldı. Ben de Ramazan gecelerini ihya etmeyi sünnet kıldım. Her kim inanarak ve sevabını Allah'tan bekleyerek Ramazan'ı oruçla, gecelerini namazla ihya ederse, anasından doğduğu gün gibi günahlarından temizlenmiş olur" buyurmaktadır.
Teravih namazının mezheplere göre mahiyeti hakkında kısa bilgiler vereyim.
Hanefi mezhebi:
Ramazan ayı süresince, erkek ve kadınlara sünnet olan, ruha ve bedene afiyet sunan, bedenle ruh arasında dengeyi ayakta tutmayı amaçlayan namazlardan biri de Teravih'tir.
Her dört rek'atın sonunda oturup biraz dinlenerek, dört defa (toplamda yirmi rek'at) dinlenerek kılınan namazdır.
Vakti; yatsı namazından sonra vitir namazından önce fecri doğuncaya kadardır.
Gecenin üçte biri geçtikten sonra kılmak müstahabdır.
Her iki terviha (selamdan sonra ki zaman) arasında isteyen tespih ile meşgul olur, isterlerse susup beklerler.
Cemaatle kılınması, Sünnet-i kifayedir.
Bir mahalle veya kasabada birkaç kişi bu cemaati oluşturup Teravih kılarlarsa, cemaati katılmayıp evinde kılanlar sünneti terk edilmiş sayılmaz (Et- Tebyin/Zeylai-El Muhit/ Raduyyidin Serahisi)
Ancak bir belde veya mahallede cemaatle Teravih namazı kılınmazsa herkes günahkâr olur ve sünnet terk etmiş olur.
Evinde cemaatle teravih namazını kılan cemaatin sevabını alır.
Bir camide iki ayrı teravih namazı kılınması veya bir kişinin bir günde farklı iki camide iki defa teravih namazını kılması da mekruhtur.
Teravih namazın hatim kılınması sünnettir.
Hatimle kılınmayan camilerde rekâtlarda ayni ölçü ve uzunlukta okumak mustahaptır.
Elem tere suresinden aşağısını veya sadece İhlâs Suresini okumasını âlimler uygun görmüşlerdir.
Tadili erkene uymak şartı ile seri bir biçimde kılınabilir.
Teravih namazının kazası yoktur.
Şafii mezhebi;
Ramazanın sünnetlerindendir.
Erkek ve kadınlara teravih namazı sünnetti müekkededir.
Azı iki, çoğu yirmi rekattır.
Vakti, yatsı namazından sonra başlar fecre kadar devam eder. Cematle kılınması sünnettir, tek başına kılan, bu sünnetten mahrumdur.
İki rekatta bir selam verilir, aksi takdirde teravih olmaz.
Selamlar arasında Salavat'ı Şerife yahut başka bir zikir getirmek sünnet değil bid'attır.
Ancak zikir ve salavatlar teravih namazı sünnet kasd edilmeden yapılması matluptur.
Vakti çıkıp kılınmayan teravih namazını kaza etmek gerekir.
Bir defada olsa hatimle teravih kılmak sünnettir.
Teravih namazlarını eksiksiz camide kılan kimse, bin aydan daha hayırlı olan "Kadir" gecesini de ihya etmiş olur.
Haydi, camileri doldurup teravihlerimizi orada kılalım, kim bilir belki bir sonraki Ramazana ve de teravihe ömrümüz yetmeye bilir, bu son Ramazanımız ve de Teravihimiz olabilir.
Dua ve selamlarla…
KAYNAKLAR;
1- Buhârî, İman 37; Müslim, Müsâfirîn 173, 174.
2-Ömer Nasuhi Bilmen
3-Kaynakları ile islam fıkhı celal Yıldırım
4-Mezheb-ül Erbaa Abdurrahman Ceziri
5- Şafii ilmihali Halil Güvenç