Nefsin terbiye edildiği, şeytanların bağlandığı on bir ayın sultanı Ramazan ay'ı bereketi ile rahmeti ile hoş geldi.
Bu ayda yapılan ibadetler diğer aylarda yapılan ibadetlerden en az on kat daha hayırlı olduğudur.
Yine adına Kur'an da sure indirilen ve en az bin aydan daha fazla hayırlı olan kadir gecesi de bu aydadır.
Bu ayın güzelliklerinden biri de yine bu aya özel yatsı namazından sonra kılınan teravih namazıdır.
Allah nasip ederse Cumayı Cumartesiye bağlayan yanı 01-02 Nisan 2022 gecesinde ilk teravih namazını kılınacağıdır.
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem eshabına:
"Kim ramazan namazını (teravih) inanarak ve sevabını Allah'tan bekleyerek kılarsa onun geçmiş günahları bağışlanır." (selatüteravih, 1; Müslim)
Özellikle bölgemizde Şafii mezhebine mensup bazı kimselerin; "Kaza namazım var teravih kılamam" deyip hem teravi hem de kaza namazını kılmamaları çok yanlıştır.
Bir başka yanlış da kaza namazını kılmayıp "Ramazan gelmişken teravihle kazayı birleştireyim" demeleridir.
Nefsi rahatlatmak manasına gelen "Tervih" çoğulu ise "Teravih" tir. Her dört rekât sonunda bir miktar oturup israhat edildiği için "Terviha" denilmiştir. (Ö. Nasuhi)
Orucun değil, Ramazan ayına özel bir namazdır. Herhangi bir mazeretten dolayı oruç tutmayanlar da teravih namazı kılabilirler.
Mezheplerin ittifakı ile sünnet-i müekkede bir ibadettir. Camide ve cemaatle kılınması da sünnettir.
Âlimlerin ve mezheplerin çoğunluğu tarafından teravih namazı 20 rekaat olarak kabul edilmekle beraber 8 rekaat olduğunu belirten alimler de vardır. (diy. ilm 1)
Abdurrahman b. Avf'ın naklettiği bir hadiste Hz. Muhammed (s.a.s):
"Şüphesiz Allah Ramazan orucunu farz kıldı. Ben de Ramazan gecelerini ihya etmeyi sünnet kıldım. Her kim inanarak ve sevabını Allah'tan bekleyerek Ramazan'ı oruçla, gecelerini namazla ihya ederse, anasından doğduğu gün gibi günahlarından temizlenmiş olur" buyurmaktadır.
Kuvvetli rivayetler, Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellemin ramazanın son bir kaç günü mescide teravih namazını kıldığını göstermektedir.
Hz. Aişe(ra):
"Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem ramazan geceleri de dahil hiç bir gece on bir rekattan fazla namaz nafile namazı kılmamıştır. Öyle bir dört rek'at namaz kılardı ki, o dört rekaaten ne kadar uzun ve nedenli güzel olduğunu hiç sorma! Ardından aynı şekilde bir dört rekaat daha kılardı. Daha sonra üç rekaat kılardı. Ben bir keresinde "Ey Allah'ın resulu! vitir kılmadan mı uyuyacaksın? diyecek oldum, bana dedi ki: Ey Aişe benim gözüm uyur ama kalbim uyumaz." (Buhari "Selatuteravih)
Hz. Ebu bekir(ra) dönemi ve Hz. Ömer (ra) İlk yıllarında teravihi tek başına yani münferiden kılıyorlardı daha sonra Hz. Ömer (ra) cemaatle kılmaya başladı ve günümüze kadar çoğunlukla uygulama bu yöndedir.
Hanefi mezhebi:
Ramazan süresinde erkek ve kadınlara sünnet olan, ruha ve bedene afiyet sunan, bedenle ruh arasında dengeyi ayakta tutmayı amaçlayan namazlardan biri de TERAVİH'tır.
Her dört rek'atın sonunda oturup biraz dinlenerek, dört defa (toplamda yirmi rek'at) dinlenerek kılınan namazdır. Vakti; yatsı namazından sonra vitir namazından önce fecri doğuncaya kadardır. Gecenin üçte biri geçtikten sonra kılmak mustahapdır. Her iki terviha (selamdan sonra ki zaman) arasında isteyen tesbih ile meşgul olur, isterlerse susup beklerler.
Cemaatle kılınması, Sünnet-i kifayedir. Bir mahalle veya kasabada birkaç kişi bu cemaati oluşturup Teravih kılarlarsa, cemaate katılmayıp evinde kılanlar sünneti terk edilmiş sayılmaz (Et- Tebyin/Zeylai-El Muhit/ Raduyyidin Serahisi) Ancak bir belde veya mahallede cemaatle Teravih namazı kılınmazsa sünnet terk etmiş olur. Evinde cemaat'la Teravih namazını kılan cemaatin sevabını alır. Bir camide iki ayrı teravih namazı kılınması veya bir kişinin bir günde farklı iki camide iki defa teravih namazını kılması da mekruhtur.
Teravih namazın hatim kılınması sünnettir. Hatimle kılınmayan camilerde rekatlar da ayni ölçü ve uzunlukta okumak mustahaptır.
Elem tere den aşağısın veya sadece İhlas suresini okumasını alimler uygun görmüşlerdir. Tadili erkene uymak şartı ile seri bir biçimde kılınabilir. Teravih namazının kazası yoktur.
Şafii mezhebi;
Ramazanın sünnetlerindendir. Erkek ve kadınlara teravih namazı sünnetti mükedder. Azı iki, çoğu yirmi rekattır. Vakti, yatsı namazından sonra başlar fecre kadar devam eder. Cematla kılınması sünnettir, tek başına kılan bu sünnetten mahrumdur. İki rekâtta bir selam verilir, aksi takdirde teravih olmaz.
Selamlar arasında Salavat'ı Şerife yahut başka bir zikir getirmek sünnet değil bid'attır. Ancak zikir ve salavatlar teravih namazı sünnet kasd edilmeden yapılması matluptur.
Bir defada olsa hatimle teravih kılmak sünnettir.
Teravih namazlarını eksiksiz camide kılan kimse, bin aydan daha hayırlı olan "Kadir" gecesini de ihya etmiş olur. Haydi camileri dolduralım teravihlerimizi kılalım, kim bilir belki bir sonraki Ramazana ve de teravihe ömrümüz yetmeye bilir, bu son Ramazanımız ve de Teravihimiz olabilir.