İHTİKAR VEYA KARABORSA
- 10-03-2022 08:06
- 10-03-2022 09:06
- 44
Hakr kökünden türeyen ihtikar sözlükte: "hakkını yemek, kötü davranmak; kıtlaştırmak, tedavülden çekmek, istiflemek" manasına gelir.
Dinde ise "temel gıda maddelerini stoklayıp fiyatını artmasına sebep olmak" olarak tarif edilir.
Temel gıda manasındaki kasıt "Kut ve Put" yani; insan ve hayvanların temel gıda maddeleridir.
Yine bazı âlimler ise "ticaret mallarını piyasadan alıp stoklayarak fiyatları yükseltmek" olarak da tarif etmişlerdir.
Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem:
"Uzak yerden mal getiren (câlib) rızıklanmış; karaborsacı ise lânetlenmiştir." (İbn Mâce)
"Kim ihtikar yapar ve bununla Müslümanlar için fiyatların artmasını isterse, şüphediz o günahkardır." (Ahmet ibn hambel)
"Kim yiyecek maddelerini kırk gün depolayarak satmazsa şüphesiz ki o, Allah'ın misakından uzaklaşmış, Allah da ondan beri olmuştur." (Ahmed bin hanbel)
İslam; caminin dört duvarı arasına sıkıştıracak (ki oraya da müdahale ediliyor) bir din olmadığı gibi; Hac, Zekat, Oruç gibi ibadetlerle de sınırlı değildir.
Doğumda kulağa okunan ezanla başlar ve öldüğünde okunan sela ile sona erer.
Dine sınır çizildiğinde ne din kalır ne toplum düzeni.
Karaborsa, dövizdeki dalgalanmalar, fırsatçılık, rüşvet, adam kayırma, hırsızlık... Ve daha nice İslamla bağdaşmayan durumlar.
Medine’de kıtlık baş göstermiş, stoklar tükenmiş ve gıda fiyatları tavan yapmıştı. Hz. Osman(ra)ın ticaret kervanı hatırı sayılır buğday yüküyle Medine’ye gelmişti. Tüccarlar Hz. Osman'dan kervandaki yükü satın almak istemişlerdi.
Fiyatı artıkça artırıyorlardı. Ancak O "az" diye satmıyordu. Durum halife Hz. Ömer(ra) bildirilmiş o da Hz. Osman(ra) huzura çağırmış ondan hesap sorunca "Efendim tüccarlar 1,2 en fazla 3veya 4 katini vererek malımın hak ettiği değeri vermiyorlar. Oysa Yüce Allah 70 katını vereceğini beyan ediyor. Tümünü Allah rızası için dağıtacağım" diyerek Bakara süresinin 261 ayetini okudu. Ve tüm yükü bedava dağıttı.
Nereden nereye?
İslam ahlakı yok olunca toplumun içine düştüğü durum.
İnfak, sadaka, vakıf ve benzeri yardımlarla toplumu ihya eden bir toplumdan, karaborsa, fırsatçılık, dolandırıcı ve hırsızlık ile tolumu imha etmeye çalışan bir topluma dönüşmek.