İNSAN VE HAYIR

İNSAN  VE   HAYIR

Hayır’ın  kaynağı ; zatı mutlak hayır olan, eşsiz benzersiz, sonsuz El- Hayr ALLAH. ‘’ALLAH Hayr’dır, Hafız’dır ve merhametlilerin en merhametlisidir.’(’Yusuf suresi;64.ayet’’) Alemlerin  kendisi ve alemdeki her şey hayırdır. ALLAH(C.C.) En hayırlı olandır. Hayrı en kalıcı olandır. Hayır; ilgi ve meyil anlamına gelir. Her insan tabii şekilde ona meyleder. Fıtrat hayırseverdir. Bir şeyin yaratılış amacını gerçekleştirmesi hayırdır. Yaratılış amacı dışına çıkması şerdir. Hayır; vicdanın, aklın ve iradenin üzerinde mutabık kaldığı isteğidir. Vahiy, insanın hayrı istemekte asla bıkıp usanmayacağını beyan eder. ‘’İnsanoğlu iyi(ve güzel olan) şeyleri istemekten (asla) bıkıp usanmaz. Fakat başına bir kötülük gelince de(bunun bir sınav olduğunu göz ardı ederek) hemen endişeye kapılır.(yaşama) ümidini tamamen kaybeder.’’(Fussilet suresi;49.ay.)  İnsana hayrı sevdirmek için, özel bir tedbire gerek yoktur. Bu, onun yapısında olan bir şeydir. Fakat insana hayrın hakikisini sahtesinden ayıracak bir basiret ve şuur kazandırmak için, ne kadar tedbir düşünülse yeridir. Zira insanın problemi hayrı istememek değil, hayırla şerri karıştırmak ve şerri hayır zannederek istemektir.

Varlığın özü hayırdır. Sorun insanın eşyayı yaratılış amacına uygun kullanmamasıdır. İnsan ALLAH’TAN servet ister. Bu isteğin gerçekleşmesi için ALLAH’IN verme yasalarına uygun hareket eder ve serveti elde etmek için elinden geleni yapar. ALLAH’A el açar, ALLAH’TA ona istediğini verir. Fakat o serveti emanet bilmez ve mülkiyet bilirse, servetin verdiği  refahla  şımarır. Bu şımarıklık onu gurur ve kibre götürür. Bu durumda onun için hayır değil şer olur. Bu durumun Kur’an-i ifadesi;’’ Ne ki ’’İnsan oğlu  ( ALLAH’TAN) güzel şeyler istercesine, kötülükleri isteyip durur.(çünkü) insan oğlu pek acelecidir.’’(İsra suresi;11.ayet) Peşin olan şeylere düşkündür. Bu yüzden ahireti dünyada yaşamak ister. Kendisini bekleyen mükafatı  önemsemeden, o acıklı azabı hiç hesaba katmadan, felaketle sonuçlanacak dileklerde bulunur. Kötülükle karşılaşacağını bildiği halde kendine hakimolamayıp Rabbine isyan eder.

 Servet hayır mı ?  şer mi?  ALLAH(c.c.) yolunda kullanılan servet hayır dır. İnsanın hayır tasavvurunu inşa eden ayetler; Bakara suresi;221-263.ayet. İnsan üç şey için hayır yapar. Haz, Çıkar ve Hayır. Haz; nefsin tatminidir. Hazza teslimiyet kötüdür. Çıkar; bencillik ve zaaf dır. Hazzın üstünde, hayrın altındadır. Hayır; üflenen ilahi ruhtan neşet eder. Eylemin en yükseğidir. Bilinç hayrın taşıyıcısı, vicdan hayrın evi, Akıl hayrın memuru, İrade hayrın imamıdır. Bunların aktif olmasıyla hayır aktifleşir. Bilincini güdülere değilde, değişmez değerlere bağlayan insan hayrın çıkarı ve hazzı ile tatmin olur. ‘’ Her toplumun (hayatına yön veren, değer yargılarını oluşturan bir inanç sistemi) yöneldiği bir kıblesi vardır. O halde. (ALLAH’A kulluk noktasında yapabildiğinizin en iyisini, en güzelini ortaya koymaya çalışarak) hayırlı işlerde bir birinizle yarışın! (unutmayın) nerede olursanız olun,  ALLAH(c.c.) hepinizi (hesap gününde) toplayıp bir araya getirecek tir.(hiç kuşkusuz) ALLAH’IN Her şeye gücü yeter. (Bakara suresi;148.ayet) ‘’.. O Sizi emanet ettikleriyle sınamak istiyor. O halde hayırlarla yarışın!’’(Maide suresi;48.ayet) Hayrı engelleyen müşrik tip. ‘’ İyiliğe engel olan, hak hukuk tanımayan,( ilahi adaletten) şüphe duyan ve kalplere şüphe tohumu eken zalimler!’’(Kaf suresi;25.ayet). Hayrı istemek hayırdır. Hayrı kıskanmak şerdir. ‘’ALLAH(c.c.) hayr’dır, hafız’dır ve O merhametlilerin en merhametlisidir.’’(Yusuf suresi;64.ayet).

Hayır; EL-HAYR olan ALLAH’IN elindedir, Varlık, Sağlık, Servet ALLAH’TAN gelen hayırdır. Bakara suresi;110-184-197.ayetler. Kur’an-da  şer ALLAH’A istinat edilmez. Şer insanın arzu ve isteğine nispet edilir. ‘’Kim zerre kadar hayır yaparsa onu görecektir. Kim de zere kadar şer işlerse onu görecektir.’’(Zilzal suresi;7-8.ayet). ‘’ iyi bilinki, ALLAH(c.c.) katında canlıların en şerlisi aklını kullanmayan sağır ve dilsizlerdir.’’(Enfal suresi;22.ayet) Muvazateynsureleri ; felak ve Nas sureleri şerden ALLAH’A sığınmayı bildirir. ‘’Her can ölümü tadacaktır. Şu da var ki, Biz sizi bir saflaştırma olarak şer ve hayırla sınarız. Zaten sonunda bize döndürüleceksiniz.’’ (Enbiya;35.ayet). ALLAH(c.c.)mesajı  Kur’an-da hayra çağırır.’’ İçinizden,( insanlığı) hayra çağıran, iyiliği emreden ve kötülükleri önlemeye çalışan (yönetme ve yönlendirme yetkisine sahip) bir topluluk bulunsun. İşte (gerçek anlamda mutluluğa ve) kurtuluşa erenler, bunlardır. (Al-i imran suresi;104.ayet). Şerre çağırmaz. İnsan her daim ALLAH’TAN Hayır istemeli. ALLAH’TAN kabul görmüş bir imana ermek için, imanını Kur’an-a arz ederek, ALLAH’IN Mesajının onayını almalıdır.’’ Siz, insanlık adına çıkarılmış hayırlı ümmetsiniz; iyi ve doğru olanı önerir, kötü ve yanlış olandan sakındırırsınız. Zira ALLAH’A güvenip, inanırsınız!..’’(AL-İ imran;110.ayet). ‘’ Siz ey iman edenler! Rabbinizin huzurunda eğilin ve secdeye kapanın! ALLAH’A Kulluk edin ve Hayır işleyin! (dünyada ve ahirette de) kurtuluşa eresiniz.’’( Hac suresi;77.ayet.)

Sözün özü; Hayrı istemek hayırdır, hayrı kıskanmak şerdir. Zira hayrı kıskanan hayrın hayrını görmemiştir. Hayrın kaynağının ALLAH(c.c.) olduğunu unutan kişi hayrı kıskanır. Başkalarından kıskanılan hayrın ise sahibine hayrı olmaz. İnsan hayrı istemeli ve verileni hayırda kullanmalı.

 YA HAYR, YA ALLAH ! Hayrın tükenmez kaynağı, zatı mutlak Hayr olansın. Dilediğini, dilediğin hayra nail edensin. Bizi de o eşsiz hayrına nail et YARAB!  Amin. Selam ve dua ile.