MEVLİD KANDİLİ
- 26-10-2020 16:36
- 28
Hz. İbrahim'ın duası, Hz. İsa'nın müjdesi ve dedesi Abdulmutallip ve annesi Amine'nin ruyası olan Hz. Muhammed sallallahu aleyhi ve sellemin 20 Nisan 571 (rebiül evvel ayının 12 gecesi) tarihinde dünyaya teşrif ettiklere geceye kutlu doğum denilmektedir.
Önümüzdeki çarşambayı perşembeye bağlayan gece kutlu doğum gecesi olduğu tahmin edilmektedir.
Bu gecenin dindeki yeri, ehemiyeti ve yapmamiz gerekenkeri kisaca anlatalım.
Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem, sahabe, tabiin ve tebeüttabin dönemlerinde kutlu doğum adi altında kutlama/kutlamaların olmadığıdır.
Yine tüm akaid mezhepleri ile İbadet dediğimiz Hanefi, Şafii, Maliki ve Hambeli mezheplerinin hiç birinde kutlu doğum haftası veya kutlama adı altında fıkhı bir bilginin olmadığıdır.
Ancak İ'anetuttalibin (c.3, s 364) sahaviden nakille ilk kutlamanin üç asır sonra yapıldığıdır.
İbni cezviye göre de hicri takvime göre yedi asır sonra Erbil meliki elmuzaffer Ebu Said tarafından ilk kutlamanın yapildığıdır.
Süleyman Çelebi 15 yy. da "Vesiletü'n Necat" (Kurtuluş Vesilesi) adlı manzum Türkçe eser yazılmış daha sonra kısaltılarak "Mevlit" denilmiştır. Bursalı Sekban adlı bir mu****inas tarafında bu eser bestelenmiş ve mevlid diye okunmaktadir.
Yine Arapça, Kürtçe, Arnavutça... değişik dillerde Mevlt çeşitleri de vardır.
Osmanlı döneminde 1588 tarihinde ilk defa devlet protokolu ile Ayasofya camisinde kutlu doğumun kutlandığıdır.
İbni Hacei'l-Askalani, "Mevlidin hükmü nedir?" sorusuna: "Mevild işi bidattır. Bunu selef-i salihinden hiç bi kimse yapmamıştır. Hicretten üç asır sonra meydana gelmiştir. Bununla beraber mevlid işinin iyi tarafları vardır. İyi tarafların yapılırsa bidatı hasene sayılır, yokssa bidati seyiedir."
Ustad bedü-üzzman;
Beşinci Nükta: Mevlid-i Nebevi ile Mi'raciye'nin okunması, gayet nafi ve güzel adettir ve mustahsen bir adet-i İslamiyedir. Belki hayat-ı içtimaiye-i İslamiyenin gayet latif ve parlak ve tatlı bir medar-ı sohbettidir. Belki hakaik-i imaniyenin ihtarı için en hoş ve şirin bir derstir. Belki imanın envarını ve muhabettullah ve aşkı Nebeviyi göstermeye ve tahrike en muhayyic müessir bir vasitadır. (mektubat 10)
Zamansız olarak halkın okuttukları Mevlidin ehemiyeti yoktur. İçki, kadın ver erkeğin bir arada olması, israf ve gösterişin olması yanlış olan kısmıdır. (Büyük şafii ilmihali)
Bin yıldan fazladır günümüze kadar kutlanan Mevlid kandili bida olduğu konusu doğru olandır.
Ancak bide-ü hasene yanı güzel bir bida olduğu konusunda alimlerin çoğunluğu bu konuda hemfikirdir.
D.İ.B kutlu doğum etkinliklerine öncülük etmesi doğrudur.
"faydanın cemmi, zararın defi" söz konusu olduğunda yararlı ve faydalı olanları yapmak gerekir.
Peygamberimizin doğumuna sevinmek ona sallat ve selam getirmek, gelecek nesillere onu daha iyi anlatmak için iyi bir fırsattir.
Geniş kitlelere peygamberi tanıtma ve ahlakını anlatma fırsatı olmasi ise işin iyi olan yönüdür.
Siyasete alet etmeden, menfaat beklemeden, kimseyi dişlamadan, fakirleri sevindirmek, küskünleri barıştırmak, salat ve selamları bolca getirmek ise işin ibadet bölümü olduğudur.
DUA VE SELAMLARLA