- 05-05-2021 15:16
- 07-05-2021 13:03
- 42
Gaziantep'teki Cami de itikâfa girenlere polis müdahalesi, paylaşılan videolarda biber gazinin kullanılması bizleri derinden üzmüştür.
Bu olayın vuku bulması sonrası gündeme gelen "İtikâf" meselesi ve yorumları ise hayli ilginçtir.
Cehalet her daim ve her konuda iyi bir şey değil.
Bilmediği bir konu hakkında, ahkam kesilmek, bilgiçlik taslamak, hüküm vermek cehalettin üst boyutudur.
Maalesef itikâf konusu Müslümanlar tarafından tam bilinmemektedir.
Değersiz veya gereksiz görüşü Müslümanlar! arasında yaygın hale gelmektedir. Hatta namaz kıldığı halde; "1400 yıl önce..." ile başlayan eleştiriler yapabilmektedir.
Kelime anlamı "kendini bir konuya verme, bağlama, dünya işlerinden vaz geçip bir yere kapanma" olan itikâf, dini bir terim olarak Şafii mezhebinde;
Akil, baliğ ve temiz olan bir Müslümanın cuma namazı kılınan bir camide niyet ederek bir süre kalmasıdır.
Bu süre Şafii mezhebine göre niyetten sonra en azı "subhanAllah" diyecek kadardır. Çoğu için bir sınırlama yoktur.
İtikâfa giren kişi, zaman ve mekan belirtmişse uymak zorundadır.
Her zaman sünnet'i müekkede olan itikaf Ramazanın son on günü daha müekkede bir ibadettir. (Şafii ilm. Fi fik İs. Mugni...)
Hanefî mez. Akıl, baliğ, müslüman ve temiz olan birisinin herhangi bir mescitte (Cuma namazı şartı yok) niyet ederek, kadınlarda evlerinin bir bölümünde itikâfa girilir. En az vakti Ebu Yusuf'a göre bir gün, Ebu Muhamedde göre bir saattir.
Kışı nezir etmiş ise ona vacip, Ramazanın son on günü müekkede sünnet diğer zamanlarda ise mustahaptir. (Büyük isl. Ilmih.)
Unutulmaya yüz tutmuş itikâf ibadeti cok önemli bir ibadettir.
Hz Aişe (ra) rivayetle: "Resulüllah sallahu aleyhi ve sellem vefat edinceye kadar Ramazanın son on gününü itikâfa girer ve derdi ki: "Kadir gecesini Ramazanın son on gününde arayin."Resulüllah sallahu aleyhi ve sellem'in vefatından sonra, zevceleri de itikâfa girerdi." (Buhari, Müslim)
Her camiye girdiğimizde "itikafa girmeye niyet ettim" niyeti ile bir miktar kalırsak bu sünneti elde etmiş oluruz. Zamanı uzatır, dünyevi işlerle meşgul olmaz hatta yatarsak bile bu sevabı kazanırız.
İtikaf'ta iken ihtilam yani cenabet olan kimse camiden çıkıp yıkanması gerekir. Bu kişi itikaf için zamanı belirtmiş ise yıkandıktan sonra tekrar itikâfa devam edip zamanını doldurmasi gerekir.
Itikâf'lının; baygın olması, yatması hatta deli olması itikafıni bozmaz.
İtikâf esnasında, koku sürmesi, güzel elbise giymesi ve oruçlu olması sıkıntı değildir.
Çocuğunu öpmesi, saçını taraması, evlenmesi, evlendirilmesi, elbise giymesi, alış-veriş yapması, dikiş ve yazı ile meşgul olası yemek yemesi caizdir.
Mubah olan söz söyleme, uyuma ve uzanman da caizdir.
Ramazanın sonlarına yaklaştığımız bu günlerde müekkede olan itikâf sünnetini yerine getirmeye çalışalım.