- 16-06-2021 13:56
- 16-06-2021 16:27
- 122
İman edenin kötü niyet ve düşünceden uzak olması, kalbi selim, kalbinde manevi hastalığın olmadığı, kalbi temiz olduğunun ifadesidir. Kalpteki hastalık pisliği çağrıştırır, kötü eylemleri oluşturur. Bu kötü eylemler; münafıklık, şirk, küfür ve kendini bilmezliktir. İnsan meyyal varlıktır. Anında değişir. Yaratılış gayesine uygun Allah’a kulluk bilincinde olması gerekir. Bunun için; Kötü eylemlerin idrakinde olarak, bu eylemlerden kurtulmanın çaresi Kur’an-ı Kerim bilincine sahip olarak, yaptığıher yanlış için tövbe gerektir.
Kalp temizliğinin Kur’an-i ifadesi;İbrahim Resulün örnekliği. ‘’ Hani O Rabbine arı duru bir kalp ile yönelmişti.’’( Saffat suresi;84.ayet). ‘’Ancak tertemiz kalple, Allah’ın huzuruna gelenler kurtulacak.’’(Şuara suresi; 89.ayet). İmanı, ,hayat tarzı İbrahim Resul gibi olan kalp temizliğine sahip olacaktır. Bunun için İbrahim Resulün hayat mektebinden mezunolmak , Muhammed Resul gibi yaşamak gerekir. Allah ve ahiret inancı kalp temizliğinin temelidir. Bu temel olmadığı zaman kalp temizliği anlamını kaybeder. ‘’ De ki; İçinizdekileri saklasanız da açıklasanız da Allah onu bilir; zira göklerde ve yerde olanların hepsi O’na ayandır. Allah her şeye kadirdir.’’( Al-i imran suresi;29.ayet)
Kalpteki hastalık pisliği çağrıştırır. Bu hastalıkların geneli; şirk, münafıklık, kafirlik, şüphe içinde bocalamaktır. Bu hastalıklara yakalananların şifa bulması, veya hastalığı ilerlediği için manen ölmesi de mümkündür. İmandan mahrum olan manen ölüdür. Manen ölen ruhuna çektirdiği en şiddetli azaptır. İman ruh için hava, su ve ekmek gibidir. Ruhunu bunlardan mahrum eden, öz elleriyle kendiruhunu tarifsiz bir azaba mahkum etmiştir.
Kalpteki hastalığın başı şirktir. Şirk Allah’a ortak edinmektir. Allah’tan başka bir güçten yardım istemek,aracı kabul etmek. Allah’ın Kur’an-ı Kerimde bildirdiği helal ve haramlara uymamak. ‘’ Siz iman edenler! Bilin ki şirki karakter haline getiren her kes baştan ayağa (manen) pistir…’’(Tevbe suresi;28.ayet). ‘’ Allah aklını kullanmayanları pisliğe mahkum eder!’’ (Yunus suresi;100.ayet). Pisliğe mahkum olmak; kokuşmuş, çürümüş hayatı yaşamaktır. Onur kırıcı, iğrenç musibetlere teslim olmaktır. Aklını kullanmamak, tüm sapmaların çıkış noktasıdır. Vahyin amacı insana aklını doğru kullanmayı öğretmektir. Yani, insanın kendini pisliğe mahkum etmesine mani olmaktır. İç dünyasını vahye inşa ettirmeyenler, duygularının ve güdülerinin dünyasına teslim olur.’’ Siz ey iman edenler! (bir biriniz hakkında kötü) zandan kaçının. Unutmayın ki zannın bir kısmı ağır vebaldir! Bir birinizin gizli saklısını da araştırmayın ve bir birinizin gıybetini etmeyin! İçinizde ölü kardeşinin etini yemekten hoşlanan biri var mı? Bakın tiksindiniz işte! Sözün özü: Allah’a karşı sorumluluğunuzun bilincine varın! Kuşkusuz Allah tövbeleri kabul edendir, kullarına merhametlidir.’’(Hucurat suresi;12.ayet)
Kalplerinde hastalık olanlar : duygu ve düşünce kirliliğine sahip Münafıklar, Kafirler, şüphe içinde bocalayıp duranlar, kalbi kararanlar aynı kategoridedir. Bunların şifa bulması da, hastalıkları ilerlediği için manen ölmesi de mümkündür. İnancında eğrilik olan ve bunu bilen bir gün düzelebilir, fakat inancında eğrilik olan ve doğru olduğunu sanan asla düzelmez. ‘’Kalplerinde(kibir, inat, nankörlük,Bencillik, Ahlaksızlık gibi sebeplerle meydana gelen ve onları gerçek imana ulaşmaktan alıkoyan manevi bir) hastalık vardır. Allah da (kötü niyetlerinden dolayı) onların hastalığını artırmıştır. Ve onlara ısrarlı yalanları yüzünden can yakıcı azap vardır.’’ (Bakara suresi; 10.ayet) İmandan mahrum olanlar kendi ruhlarına azap ederler. Hem dünyada, hem de ahirette mutluluktan mahrumdurlar.
Kalbi hastalıktan kurtulmak tövbe ile mümkündür. Temizlenen muhakkak ebedi mutluluğa ermiştir.’’ ( Manevi kirden) arınma gayreti içinde olanlar ebedi kurtuluşa erecek’’( Ala suresi;14.ayet). ‘’ Rabbinin adını hatırda tutan da, Salata duranda(kurtuluşa erecektir.’’(Ala suresi; 15.ayet) Salat: namaz kılan, esas duruşunu koruyan. ‘’ Fakat siz (ey insanlar), bu yakın ve aşağı hayatı tercih ediyorsunuz.(Maddi , manevi ve hükmü düşük dünyayı tercih ediyorsunuz.) ‘’ Oysaki öteki (ahiret hayatı) daha hayırlı ve daha kalıcıdır.’’(Ala suresi;16-17.a) Günaha aldırmamak ise. Vicdanın kör, imanın pasif oluşunun göstergesidir. ‘’ Doğrusu, Allah katında kabul gören tövbe, yalnızca bir cahillik ederek kötülük işleyen ve sonra vakit geçirmeden Allah’a yönelenlere mahsustur. İşte Allah da onları affa yöneltecektir. Zira Allah her şeyi bilendir. Her hükmünde tam isabet edendir.’’(Nisa suresi;17.ayet)Günahı savunmak günahı yüceltmektir. Günahı yüceltmek günah işlemekten bin beterdir.
Kalp kirliliğinin temizliği, günahı terk ederek tövbe etmektir. Kişi tövbe ederek Allah’a Salih amelde bulunmayı taahhüt eder. Kur’an-ı Kerimde tövbenin ardından Salih amelden bahseder. Bu şekilde davranışta bulunanın tövbesi kabul edileceği belirtilir. ‘’ Bununla beraber, hiç kuşku yok ki Ben,(günahlarından pişmanlık duyup) tövbe eden,(ayetlerime) inanıp güzel ve yararlı davranış ortaya koyan ve sonra da , doğru yolda yürümeye devam eden kimselere karşı elbette çok bağışlayıcıyım.’’(Taha suresi;82.ayet)
Dostlar: dünya hayatı sınavdır. İyi ve kötü bir aradadır. Sınav kılavuzu Kur’an-ı Kerim. İnsana seçme yetkisi akıl ve irade verilmiştir. Aklı selimle hareket eden temiz kalplidir. Değişken varlık olan insan, hata ve günah işlediğinde, tövbe ederek, bir daha yapmamaya söz verir, Allah’ın rızasına göre yaşarsa, kalbi temiz ve mutlu olur. Cümlemiz kalp temizliğine sahip ve tövbe edenlerden oluruz. İnşallah! Selam ve Dua ile.