- 01-10-2020 18:14
- 34
Kur’an: toplamak, cem etmek, bir araya getirmek demektir. Eşyayı birbirine yaklaştırarak aradaki bağı keşfetmektir. Bilgiyi elde etmek, üretme sürecinin tümünü ifade eder. Zaten Kur’an okumakta budur. ‘’Ayrıca onu hep okunan bir Kur’an kılmak için (ayet ayet, sure sure) bölüm bölüm açıkladık.(ki) üzerinde dura dura insanlara okuyasın. Çünkü bizde onu(hayata geçirsinler) diye dura dura, parça parça(23 yılda ) indirdik.’’(İsra suresi;106.ayet). Kur’an-ı sindire sindire oku. Allah’ın Vahiyi Kur’an-ı Kerim, Allah’ın iradesini insana bildirme yöntemidir. Vahiy, Allah’ın yarattığı insana olan şefkat ve sevgisinin ürünüdür. ‘’Biz insan oğluna kat kat ikram ederek onu üstün ve şerefli kıldık. ‘’(İsrasuresi;70.ayet). İnsanın Kur’an-a teşekkürü gösterdiği yolda gitmesidir. Bunun içinde Kur’an-ı anlaması şarttır. Kur’an-ı anlamak tefekkürü gerektirir. Vahiy muhatabının tasavvurunu, aklını, şahsiyetini inşa eder. Şirkin ve zulmün tesirinden insanı korur. Tevhidin ve adaletin aydınlığına çıkarır. Kur’an okumak, cennete ulaşan bir yolculuğa çıkmaktır. Kur’an oku ve yücel. Kur’an-ın ilk ayeti oku emridir.(Alak suresi). Okumak bilgiye ulaşmaktır. Vahyi okumayan doğru bilgiye ulaşamaz. Zaaflarının esiri olur. Kur’an-ı sindire sindire oku. Kur’an Hikmete ulaştırır. Hikmet; doğru ile yanlışı ayırmaktır. Kur’an okumakta doğru ile yanlışı ayırmaktır.
Kur’an Kerim: kendi çizgisi ile örtüşmeyen, vahye aykırı, her türlü fikri ve söylemi kendisinden ayırt etmemizi sağlar. Vahyin inşa ettiği Hz. Muhammedin hikmetli sözleri de başımızın tacıdır. Kur’an Kerim: Hem açıklayıcı ve hem de açıklanmış sözlerdir. ‘’ Elif-Lam. Ra! Öyle bir kitaptır ki(bu) her hükmünde tam isabet sahibi ve her şeyden haberdar olan(Allah) Tarafından, ayetleri şüpheden arındırılmış ve hayatta karşılığı olan doğru hükümlerle sabitlenmiş, dahası ayrıntılı ve anlaşılır kılınmıştır.’’(Hud suresi;1.ayet) ‘’ Ki, Allah’tan başkasına kulluk etmeyesiniz! (Ey Resul deki:) Hiç şüphesiz ben de, O’nun katından size gönderilmiş bir uyarıcı ve müjdeciyim! ’’(Hud suresi;2.ayet) ‘’ Ha-Mim.(dinle ey insan oğlu! Senin pekiyi tanıdığın ve sürekli kullandığın harflerden oluşan, hem lafzi ve hem manasıyla) eşsiz bir mucize olan bu mesaja itibar et.’’ ‘’(Bu muhteşem ayetler) Sonsuz şefkat ve merhamet sahibi( olan Allah) Tarafından gönderilmiştir.’’(Fussilet suresi;1-2.ayetler)
Kur’an-ı Kerimi :anlamanın yolu; bir konu hakkında Kur’an-da geçen ayetler birlikte değerlendirilmeli. Konunun geçtiği yerinde iyi tahlil edilmesi gerekir. Surenin Mekki ve medeni olması, daha önemlisi, Kur’an-ın aynı konu hakkında bütün söylediklerini bilmektir. Bu bize Kur’an-ı Kur’an-la anlamayı öğretecektir. ALLAH’IN değer verdiği, varlık olmak isteyen, Allah’a hamd eder, tesbih eder ve takdis eder.Hamd; bütün övgüler Allah’a mahsustur. Tesbih; Allah adına hareket etmektir. Her varlık Yüce Allah’ı tesbih etmektedir. Tesbih: iradeli ve iradesiz varlıkların eylemidir.( İsra suresi;44.ayet). Şükür; verilen nimetin karşılığıdır Zikir; iradeli ve akıllı varlıkların övgüsüdür. Yüce Allah’ın Adını tesbih etmek, O’nun farkına varmak, O’nun istediği gibi yaşamaktır. İradeli tesbih, anlamlı ve etkilidir. Çünkü hayatı programlamaktır. Takdis; Yüce Allah’ın bütün kemal sıfatlarının bulunduğunu ilan ve itiraf etmektir. İhlas suresinin ilk iki ayeti takdis, son iki ayeti tesbih’dir.1-’’De ki: O, Allah’tır. Eşsiz benzersiz bir tektir.2- Allah Samed’dir(mutlak ve mükemmeldir.)3-O, doğurtmamıştır ve doğrulmamıştır.4-Ve hiçbir şey O’na asla denk ve benzer olmamıştır.(İhlas suresi).
İnsanı dönüştürücü gücüyle, gerçek bir fatih olan Kur’an Kerim; insanın yüreğinin kapılarını Fatiha suresi ile açar. Fatiha suresi; Kur’an-ın ön sözü ve veciz özetidir. İlk inen suredir. Hamdi Allah’a tahsis ederek başlar. Allah tüm sıfatların kendine döndüğü has isimdir. Fatiha; Allah- insan ilişkisinin kodlarını bildirir. Fatiha da, Allah’tan insana inen rahmet ve vahiy, insandan Allah’a çıkan dua ve ibadet dile gelir. Fatiha muhteşem ilkeler bütünüdür.
Kur’an-ı Kerimin; son nazil olan suresi tevbe; günahtan dönmek anlamındadır. Ana teması, tevhid, adalet ve İslam cemaatinin güvenliğidir. Bu güvenlik, adalet ve ahlaka dayanır. İslam cemaatini oluşturan ilkelerden ödün verilmeyeceğini bildirir. İslam cemaatinin fertleri, canı ve malı pahasına, İslam akidesini savunma yükümlülüğünden gevşeklik gösteremez. Mümin: özgürlük ve güvenlik garantisini, Allah’la yaptığı itaat sözleşmesi sayesinde kazanır. Bu sözleşme; EŞHEDÜ ENLA İLAHE İLLAHLAH (şehadet ederim ki; Allah’tan başka ilah yoktur.) VE EŞHEDÜ ENNE MUHAMMEDEN ABDUHU VE RESULUHU(Muhammed Allah’ın kulu ve elçisidir.)
Kur’an-ı Kerimi eline almayan, Kur’an-dan uzak yaşayan, Kur’an-ın çizdiği sıratı müstekimde (doğru yolda) gitmeyene, şeytan musallat olur. Sürekli şeytanın etkisinde ve yetkisindedir. Kur’an-ın olmadığı yer karanlık, Kur’an-ın girmediği kalp harabedir.
Kur’an bize; bir biriniz aranızda bir farklılık ve üstünlük ortaya koyacaksanız, bunun sebebi, değeri, ilim, bilgi ve takva olsun ahlakını öğretir. Takva; insanın Allah’a karşı sorumluluk bilincidir. İbadet; sorumluluk bilincini hatırlatır. Yaptığın ve verdiğin senin olacaktır.
İnsan Allah’tan tek şey isteyecekse, hidayeti, ilahi rehberliği istemeli. Ey hidayeti isteyen kişi; Al işte Kur’an muttakiler için ilahi hidayet rehberidir. Doğru yol Kur’an-la başlar.’’(Bakara suresi;2.ayet.) Kur’an-ı kerimi anlamak, hidayete ermektir. ALLAH(C.C.) Cümlemizi; Kur’an-ı kerimi; okuyan, anlayan ve hidayete erenlerden eylesin! İnşallah! Selam ve dua ile.